Från data till användbar kunskap
Mer och mer talas det om ”Big-data”, men hur används data egentligen mer effektivt? Hur omvandlas en stor mängd data till något meningsfullt, som kan användas för att genera kunskap? Hur går man från att diskutera användandet av denna data – till att faktiskt realisera sina tankegångar?
I vårt arbete mot en potentiell kund ser vi vår roll som att bidra till att ta fram fördjupade behovsanalyser i nära dialog med företag, utveckla affärsmodeller, samt hur användandet av så kallad ”Big-data” kan rör sig allt ifrån enbart lagring till att omvandlas till användbar kunskap och till att fatta bättre beslut.
Vi har tagit intrycket att det ofta är ineffektivt för företag att enbart lagra data, och istället bör denna användas i det aktuella utvecklingsarbetet. Med andra ord; varför inte använd data rätt för att skapa framgång? Hur ställer man rätt frågor för att nå denna ömsesidiga förståelse och följande framgång? I figuren nedanför visas vårt egenutvecklade ramverk som vi ser som ett starkt förslag till hur framgångskoncept kan byggas och implementeras i både företag som offentliga:
Vi har i nuläget genomfört ett antal utmanade klientuppdrag där vi har fått möjligheten att testa och utveckla ramverket. Dessa företag har bl.a. varit; ett företag, en hotellkedja, samt ett ungt entreprenöriellt företag som inte ännu hade tagit sig förbi idéstadiet.