The Blue Ocean Strategy

Vem vill du vara, den som leder marknaden eller den som konkurrera på den befintliga marknaden?

Marknaden förändras ständigt på grund av tekniska framsteg, prismedvetenhet och nya marknadsföringsverktyg.

Vi hjälper er att kartlägga tomma utrymmen på marknaden, som gör konkurrensen irrelevant. Tillsammans identifiera vi nya horisontella- och vertikala marknader.

Det är lättare att göra något tio gånger bättre än att göra något tio procent bättre. Varför? Jo, för då måste man tänka om helt. Hur penetrerar man en mogen marknad som bilbranschen och där konkurrensen är extremt stor och där alla försöker bli lite bättre varje år? Man gör som Tesla, släpper en elbil som helt förändra spelplanen på marknaden.

Normalt konkurrera företag i den röda oceanen, men vad är den blåa oceanen?

Vad är skillnaden mellan Red ocean och Blue ocean?

    Red ocean vs Blue ocean strategy

Red ocean strategy

  • Konkurrera på existerande marknader
  • Slå konkurrenterna
  • Bearbeta befintlig efterfrågan
  • Fokusera på kostnader
  • Anpassa företagets aktiviteter till dess strategiska val av differentiering eller låga kostnader

Blue ocean strategy

  • Skapa nytt eget marknadsutrymme
  • Göra konkurrenterna irrelevanta
  • Skapa och behålla ny efterfrågan
  • Bryta sambandet mellan värde/kostnad
  • Anpassa företagets hela system av aktiviteter och sträva efter både differentiering och låga kostnader

 

Hur hittar man då en Blue ocean?

För att skapa en ny värdekurva, nyttjas följande fyra åtgärder:

  • Öka: Vilka faktorer bör ökas?
  • Eliminera: Vilka faktorer bör elimineras?
  • Minska: Vilka faktorer bör minskas?
  • Skapas: vilka faktorer bör skapas som aldrig har erbjudits tidigare?

Tillsammans skapa dessa fyra faktorer en ny värdekurva.

Två exempel på Blue Ocean Canvas

Blue Ocean Strategy of Cirque du Soleil

 

Cirque du soleil är ett känt namn på ett koncept som gick sin egen väg, en hybrid mellan teater och cirkus.

 

Det som gör oss unika är att vi inte nöjer oss bara med Blue Ocean Strategy, utan vi koppla den till Business Model Canvas och Sex dimensioner av Beslutkvalitetskedjan för att maximera nyttan.

Hur kan det här hjälpa er? kontakta oss så får du veta mer,

.